Coretan Pemikiran

Nikmat yang paling berharga selepas Iman dan Islam, ialah sahabat yang soleh. -Umar alKhattab-

Isu 12: Bangun dari Tidur untuk Solat

Bismillah.

Kuis jari kaki. Bangun sekejap. Baring balik.

Gerak bahu. Bangun sekejap. Baring balik.

Goyang badan. Bangun lama sikit. Baring balik.

Renjis air. Bangun lama-lama. Baring balik.

Simbah air. Bangun terus, memang lama. Dah kering, baring balik.

Baca Yaasiin ramai-ramai depan dia masa dia baring tidur. Terkezut (terkejut) bangun, lama juga kesannya. Dah lama lepas itu, kesannya pudar sikit, dia baring balik.

Allah bagi mimpi dirinya sudah mati, dimandikan, dikafankan, disembahyangkan, dikuburkan, dan ditinggalkan untuk disoal malaikat. Menggigil bangun, paling lama kesan untuk dia bingkas bangun. Namun setelah beberapa lama (bertahun mungkin), dia kembali baring balik.

Nota:

Bangun = Dia mudah bangun selepas itu untuk beberapa siri tidur dan bangun, bukan satu-satu masa itu sahaja kesemua cara di atas dibuat keatasnya untuk dibangunkan sekali itu saja.

Baring balik = Dia kembali liat untuk bangun dari tidur.

PS:

1. Tidur itu sebahagian dari mati. Tidur lama-lama, adakah kita rindu nak mati? Dah bersedia menghadapi mati ke sampai nak awalkan saat itu?

2. Kesan nasihat kepada insan (pelupa) akan sentiasa pudar. Itulah kepentingan amar makruf nahi munkar (nasihat dan teguran), untuk mengembalikan ingatan dan kesedarannya pada yang benar. Pentingnya sahabat yang baik untuk saling nasihat-menasihati kearah kebenaran dan kesabaran.

3. Segala urusan adalah mudah bagi Allah. Dia boleh beri peringatan kepada hambaNya dalam apa jua keadaan dan bentuk, tak kira masa dan tempat.

Wallahu a'lam.

Isu 11: Bila nak gerak?

Bismillah.

"Ok. Esok aku nak buat begini:
1. Kemas bilik,
2. Basuh pakaian,
3. Susun kasut,
4. Baca nota COM 366,
5. Main futsal.
Semangat. Kita kena semangat buat kerja! Nak jadi baik! Yeah!"

Esoknya, kelihatan masih terbaring atas katil, tapi mulut terkumat kamit ulang misi hari tersebut.

"Aku dah rancang baik punya, tapi rasa malas jiddan!"

Bro, dah mula gerak ke belum?

PS: Bunyinya mudah, memulakan pergerakan pertama itulah yang paling berat tapi paling utama dalam membangkitkan kerajinan.

'Just Do It' - Nike

Wallahu a'lam.

Isu 10: Pepatah

Bismillah.

"Aku bercakap bila perlu sahaja."
(Hamzah Fadhil, 2010)

Senang sangat ke nak buat tu??

...atau soalan yang sepatutnya ialah...

Susah sangat ke nak buat tu??

Kesimpulan awal yang berunsurkan fakta:
Pengakhirannya pasti menemui kesenangan.
Selagi belum mencuba kesemua jalan untuk melakukannya, memang takkan tahu ada jalan untuk menjadikannya senang.

Wallahu a'lam.

Isu 09: Lain mata, lain kepala, satu destinasi

Bismillah.

Pakaian beruniform.

Bagi yang faham,
Mengapa perlu dibezakan peringkat sekolah dengan universiti, sedangkan keperluannya dan tujuannya sama?
Mengapa perlu diturun-tarafkan pabila meningkat dewasa, sedangkan tika itulah kita perlu dijaga dengan lebih baik?

Bagi yang kurang/belum faham,
Bukanlah kita wajib buat sesuatu kerana itu disuruh ketua, itu ditradisikan zaman dulu, tapi kita wajib buat sesuatu kerana itu disuruh Allah dan Rasul, disampaikan melalui ketua mengikut keadaan semasa.

Mari kita naiktarafkan diri kita dan badan beruniform kearas yang jauh lebih tinggi, zahiri dan hakiki.

Wallahu a'lam.

Isu 08: Semuanya Untuk Enta. Lihatlah!

Bismillah.

Bangun pagi. Mengorak langkah lesu menuju bilik air membersihkan diri.

Solat Subuh.

Dipandang ke katil, kawan masih lena dibuai keenakan tidur. Berfikir sejenak...
lalu ana bangun menyiapkan diri ke kelas. Dia?

Sesi kelas selesai, kerja dan tugasan selesai, tinggal mahu memakai kasut dan bergerak pulang makan.

Bangkit dari kerusi.

Dipandang ke meja sebelah, kawan masih terkontang-kanting menyiapkan tugasan. Berfikir sejenak...
lalu ana bangun menuju pintu keluar untuk makan tengahari. Dia?

Penat berjalan, kini sudah tiba ke bilik. Duduk atas lantai bersimpuh menghadap jemput-jemput yang baru dibeli daripada pasar tadi.

Baca Bismillah.

Dipandang ke meja belajar, kawan sedang kekosongan sambil bermain 'tab 7.0'nya. Berfikir sejenak...
lalu ana terus menyuapkan makanan ke dalam mulut ana. Sedapnya. Dia?

Mementingkan diri.
Memikirkan waktu solat sendiri dan waktu ke kelas sendiri. Memikirkan kerja sendiri yang sudah siap. Memikirkan perut sendiri yang lapar.

Ya, mementingkan diri itu membawa kemurkaan Allah jika tidak dibetulkan.

Tapi, tahukah antum, ada cara nak mementingkan diri sendiri dan dalam masa yang sama, mendapat KEREDHAAN Allah, bukan kemurkaanNya?
Nak tahu? Kita ulang tayang, dan lihat perbezaannya.


Bangun pagi. Mengorak langkah lesu menuju bilik air membersihkan diri.

Solat Subuh.

Dipandang ke katil, kawan masih lena dibuai keenakan tidur. Berfikir sejenak...
lalu ana kejut kawan ana itu hingga dia pun menunaikan solat Subuh jua.

Sesi kelas selesai, kerja dan tugasan selesai, tinggal mahu memakai kasut dan bergerak pulang makan.

Bangkit dari kerusi.

Dipandang ke meja sebelah, kawan masih terkontang-kanting menyiapkan tugasan. Berfikir sejenak...
lalu ana bimbing kawan ana itu hingga kami dapat keluar dan makan tengahari bersama dengan kerja siap diselesaikan.

Penat berjalan, kini sudah tiba ke bilik. Duduk atas lantai bersimpuh menghadap jemput-jemput yang baru dibeli daripada pasar tadi.

Baca Bismillah.

Dipandang ke meja belajar, kawan sedang kekosongan sambil bermain 'tab 7.0'nya. Berfikir sejenak...
lalu ana pergi kepada kawan ana itu, minta dia baca Bismillah, dan ana suapkan jemput-jemput ke dalam mulutnya. Sedapnya.

Setiap amalan ana, ana tak buat untuk orang lain. Untuk diri ana sendiri. Melakukan suruhan Allah, menjauhi larangan Allah, semuanya untuk ana sendiri.
Bukankah itu seakan-akan mementingkan diri?

Sebarkan kebaikan, kerana hasil daripada kebaikan itu untuk diri kita sendiri sebenarnya.

Wallahu a'lam.

Isu 07: Pengganti Diri

Bismillah.

Tiga bayi comel berbalut kain cotton lembut berwarna warni saling beradu kuat tangisan.

Baru jam 0900 pagi!!!

Si ibu memandikan sambil berjenaka dengannya, bagaikan sudah fasih cik adik kecil itu berbahasa Melayu loghat Perak.
Ah, asalkan badan wangi dan bersih, cukup bahagia rasanya.

Riben putih di atas kepala,
Bersiap untuk beraya,
Entah kenapa,
Ummi tak bagi makan rendang atas meja,
Aish,
Tak sedar diri baru sebulan dua!
Haha,
Comelnya dia...

Sampai masa, bakal menghadapi perkara yang sama. Tapi, dengan bergelar ayah. Sudah layakkah ana mewariskan seorang khalifah?

Wallahu a'lam.

Isu 06: Tenang Hati Diuji

Bismillah.

Seringkali terasa sakit, sedih, tertekan, dan marah dengan hal-hal tertentu.
Ya, memang Allah takkan membebani seseorang hambaNya itu melainkan ianya layak dan mampu dilalui oleh dia.
Tapi, itu tak bermaksud kita takkan rasai kesemua perasaan disebut di atas. Terasa diuji, diasak dengan kuat, kengkadang teringin berhenti, berundur dari barisan hadapan.

Nah, ini cara yang Nabi Muhammad s.a.w tunjukkan kepada kita untuk melegakan dan menenangkan hati yang diuji.

1. Pandang langit Allah yang luas terbentang.
2. Usap janggut. (yang tiada janggut, dagu lah. hehe)
3. Ucap "laa hawla walaa quwata illa billah".

InsyaAllah, tenang hati. Malah, mungkin senyum terukir di bibir. Itu pengalaman ana lah.

Moga diperkuatkan untuk mengharungi ujianNya, dan disenangi perjalanan menuju redha Rabbi yang Maha Agung.
Wallahu a'lam.

Isu 05: Ayam berkokok

Bismillah.

Pagi.
Cerah sinaran matahari redup ditutupi awan putih tebal.
Sejuk angin sepoi-sepoi menampar pipi, menyelinap di celahan baju biru gelap lengan panjang ini.

Kok kokokkoook!!!
Ayam jantan depan rumah memulakan rutin laungan paginya.

Kok kokokkoook!!!
Ayam sebelah rumah menyahut. Kemain kuat lagi.

Seperti bermain kotak beracun, ayam-ayam jantan sekeliling rumah saling menyambut sahutan teman sejenis. Galak. Mesra.
Burung kelicap dan 'blackbird' pun tak mampu nak masuk campur bertanding suara.

Aah...
Seri pagi bahagia sebegini, sampai bila kewujudannya akan bertahan?

Wallahu a'lam.

Isu 04: Madrasah Ramadhan

Bismillah.

Pelbagai amalan terancang di kepala menjelang tibanya Ramadhan. Seperti biasa.

Ana ingat lagi saat sebelum tibanya Ramadhan tahun 2012.
"Anas, jom kita berlumba, siapa boleh khatamkan al-Quran dulu."
"Ramadhan kali ini, ana nak solat tarawikh 20 rakaat. Setiap hari dalam bulan mulia ini."
daaaann...... banyak lagi pelan-pelan yang ada. Haish, kenangan itu...

Baik. Dalam isu kali ini, ana nak kongsikan pencerahan yang ana telah dapat hasil 'Madrasah Ramadhan' tahun 2012.

Perasan atau tidak, ramai yang dalam bulan-bulan lain tidaklah sekerap mana beramal, tapi pabila tibanya Ramadhan, amalannya bertambah secara melambung tinggi.

Turning over a new leaf, we claimed.

Bukan ana nak menafikan perubahan baik ni. Perubahan itu, ana doakan supaya sentiasa terpahat dan menjadi amalan kekal kita sepanjang hayat.

Cuma, ana ingin menyingkap kepada kita tirai definisi sebenar 'madrasah' itu. Madrasah, seperti sekolah, universiti, dan kolej, ialah tempat belajar benda baru. Maksud mudahnya, penambahan.

Kita lihat diri kita pula. Siapa yang tak inginkan Syurga Allah? Siapa yang tergilakan Neraka Allah? Tak ada kan? Semua nak baik, itu la sebabnya semua kejar yang baik saja.

Maka, kita aplikasikan maksud madrasah ke dalam bulan Ramadhan mulia ini serta dalam perlumbaan kita mengejar kebaikan.

Daripada Aisyah r.ha., Nabi s.a.w bersabda: "Wahai manusia, lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit."
riwayat Bukhari dan Muslim

Dalam bulan Ramadhan, kita mencari perkara yang ingin kita terapkan dalam diri untuk menjadi amalan, dan dilatih. Amalan baru yang kita usahakan untuk masuk dalam hidup kita, yang kemudiannya menjadi darah daging kita sepanjang hidup selepas Ramadhan itu, itulah tujuan 'madrasah' Ramadhan.

Jadikan hari muka lebih baik daripada hari lepas.
Wallahu a'lam.

Isu 03: Jawapan untukmu yang Asing

Bismillah.
Masuk minggu ni, dah dua minggu ana mulakan satu perubahan yang kecil.

Memakai kopiah.

Seringkali ada persoalan bermain di kepala, yang mencetus dilema dalam benak hati.

Mengapa berubah?

Berkopiah, satu daripada perkara yang tidak selalu dibuat oleh orang ramai. Ayah ana memakai kopiah. Ustaz ana memakai kopiah. Mereka sering menyoal dan menggalakkan ana untuk memakainya juga, namun soalan itu masih belum terjawab.

Hingga kini.

Disoal kembali. Mengapa?

"Itu Sunnah."

Nah. Jawapannya sudah ada. Kini tinggal nak buat saja.

Sikit demi sedikit. Istiqamah.

Membudayakan Sunnah Rasulullah s.a.w yang tercinta, membuktikan cinta kita kepada baginda.

Wallahu a'lam.

Isu 02: Ikhsanlah pada Diri

Bismillah.
Kalau diikutkan skema jawapan yang diberikan, maksud ikhsan ialah kita beramal dan merasakan bahawa Allah sedang melihat kita, jika kita tidak merasakan begitu, maka sesungguhnya kita perlu tahu Allah melihat kita.

Satu perumpamaan yang cukup menarik; diberikan oleh saudara Hamzah dalam tazkirah subuhnya tadi,
Ali (bukan nama sebenar) sedang belajar di perpustakaan, lalu datang teman perempuannya yang duduk di depannya. Sepanjang masa, dia memerhati saja perbuatan Ali ni. Nak 'cover macho' kononnya, Ali duduk fokus pada pembelajarannya, sampai dua (2) jam pun tak berganjak, keras saja.

Begitulah perumpamaan antara manusia, yang ingin kelihatan baik dan terbaik di hadapan temannya yang lain.

Dan itulah juga bagaimana kita sepatutnya mengaplikasikan konsep ikhsan dalam hidup kita.
Bukan sekadar semasa solat, membaca al-Quran, tapi dalam setiap aspek kehidupan kita. Apabila kita merasakan setiap apa yang kita lakukan seharian adalah seperti kita sedang memerhati Allah, atau seperti Allah memerhati kita, maka adakah kita mahu lakukan sesuatu yang kurang baik, apatah lagi yang jelas buruk, di hadapan Rabb kita?
Ana pernah mengikuti pertunjukan kawad kaki sempena ulangtahun kelahiran Sultan Perlis. Ana tahu betapa tolol rasanya apabila melakukan kesilapan dalam kawad kaki tersebut yang disaksikan beribu-ribu orang.

Marilah kita muhasabah diri sentiasa.
Kita nakkan manusia lihat kita baik, apa yang kita dapat? Syurga?
Itu hanya milik Allah untuk tentukan. Jadi, tunjukkan kebaikan kita pada Allah dan Allah semata-mata.

Dua ayat yang perlu kita renungkan:
1. Being yourself is by being how Islam teaches us to be.
2. Tidaklah kita diciptakan untuk hidup dan mati melainkan untuk mengabdikan diri kepada Allah.

Wallahu a'lam.

Isu Perdana: Kematian yang Pasti

Bismillah.
Sudah sekian lamanya blog ana tak dibaja, disiram, dan dijaga dengan baik. Rasa serba salah terhadapnya dan terhadap para followers ana.
Dengan bermulanya Ramadhan tahun 2012 ini, insyaAllah ana berazam untuk menaip di sini sebiasa yang mungkin, kerna bagi ana, penulisan ini bakal menjadi satu aset bagi diri ana sendiri sebagai pelajar Masscomm, dan kepada semua yang membaca sebagai penambahbaik diri masing-masing.

Isu kita kali ini sangat jelas; kematian.

Ana pernah beritahu kawan ana, supaya ingatlah yang kita ni bakal mati bila-bila, dan respon dia,

"Mat, jangan buat aku takut..."

Takut? Ya, dalam pada itu, adakah enta tahu ana pun takut sama?
Memang kita sebagai seorang Muslim dan Mukmin tak sepatutnya takutkan mati.
Tapi kita sepatutnya takutkan kematian beserta dosa yang banyak tanpa taubat, tanpa pahala yang dapat melepasi jumlah dosa tu.

Sah!
Semua orang dah tahu yang lambat laun diri yang lemah ini akan menghadapi kematian.
Tapi tak ramai yang sedar yang diri mereka akan menghadapi saat kematian ini.

Kalau nak tengok jadual bas ekspres berlepas, boleh semak dalam Internet atau di stesen bas.
Tapi kalau jadual kematian, Internet 4G Maxis tu pun tak mampu nak tahu jadualnya.

Oleh itu, kepada diri ana sendiri dan antum semua, bila diseru untuk melakukan kebaikan dan menjauhkan kejahatan, mahukah kita balas, "saya belum bersedia?"
Oh, ana sedang cuba bayangkan kita sebut ungkapan itu kepada Malaikat Maut. Uish... seram...

Jom. Cermin diri sendiri dan jawab soalan ini, sudahkah kita bersedia untuk mati dalam keadaan kita ni?

Berubahlah kearah kebaikan. Sesungguhnya di tangan kita terletaknya pilihan untuk berubah.

Pakaian 'Trendy' Kita

Pemakaian itu penting.

Satu daripada tujuan berpakaian ialah untuk menutup aurat.

Mari kita baca sesi soal jawab tentang pemakaian di bawah:

Along: Apa criteria 'menutup aurat'?

Angah: Menutup aurat. Criterianya ada dua saja.

           Satu: tidak menampakkan bentuk badan. Maksudnya tak ketat.

           Dua: tidak menampakkan warna badan. Maksudnya tak jarang.

Along: Wah! Mudahnya! ^,^ Had aurat bagi setiap jantina pula?

Angah: Kalau lelaki, had aurat ialah antara pusat hingga lutut. Tapi, tak bermaksud kita boleh selamba rock je berjalan di khalayak umum dengan hanya seluar tiga suku tanpa baju. Seksi tu... Silap-silap ada yang tertawan, tu dah masuk isu yang lebih rumit, yakni bab fitnah.

Angah: Bagi perempuan, had aurat ialah keseluruhan tubuh kecuali muka dan tapak tangan. Tambahan pula, dalam alQuran ada sebut, perlu labuhkan tudung hingga menutup dada. Jadi, tak kisahlah nak pakai tudung pashmina ke, tudung bawal ke, tudung saji ke, atau kain langsir sekalipun, asalkan mengikut kriteria dua di atas dan tambahan kain tudung menutup dada ini, maka cukup lah.

Along: Ooooh... baiklah macam tu. Tapi kan, ada orang yang melambatkan dirinya untuk mula menutup aurat, katanya hidayah belum datang lagi.

Along: Rasanya mereka ni tidak sedar, mereka dah pun dapat hidayah, iaitu hidayah irsyad. Hidayah irsyad merujuk kepada mengetahui sesuatu perkara atau hukum. Yang mereka belum dapat, iaitu hidayah taufiq. Hidayah taufiq ialah kesedaran dan tindakan melakukan sesuatu.

Angah: Yeah. Seperti biasa, persoalannya samada nak atau tak nak mulakan. Itu sahaja, kan?

Wallahu a'lam.

*semua watak di atas adalah rekaan semata-mata, tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah mati.

Tokoh 1: as-Shiddiq

Mari kita imbau kembali sejarah kegemilangan tamadun Islam dan kita perhatikan tokoh-tokoh yang memberi sumbangan besar terhadap kegemilangan ini.

Bagi post-post yang mendatang ini, tidaklah ana mahu ceritakan tentang plot sejarah, tetapi ana akan mempamerkan secara ringkas tentang ciri-ciri tokoh-tokoh Islam yang boleh kita contohi.

Dalam post ini, ana akan membawa kita melihat seorang insan yang mendapat gelaran as-Shiddiq (yang membenarkan). Nama beliau yang dikenali ramai ialah Abu Bakar.

Rasa-rasanya, kenapa beliau mendapat gelaran as-Shiddiq?

Saja-saja?

Sedap mulut menyebut?

Tidak, melainkan ada pautan sejarah yang memulakan.

Apabila berlakunya peristiwa Israk Mikraj dan manusia semua meragui kebenaran kisah itu, Abu Bakar berkata,
"Andai Rasulullah menyatakan lebih daripada itu lagi (maksudnya lebih tidak masuk akal lagi daripada kisah naik ke langit), maka aku akan percaya."
dipetik daripada 'Batu-Bata Kehidupan' karangan Hilal Asyraf

Malah, beliau juga antara yang terawal memeluk Islam.

Tidak hairanlah sehingga beliau mendapat jaminan masuk Syurga Allah atas peribadi beliau itu.

Daripada Anas bin Malik r.a, beliau berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda kepada Abu Bakar dan Umar,
"Inilah dua orang penghulu ahli Syurga yang dewasa di kalangan golongan yang terdahulu dan terkemudian melainkan para nabi dan para rasul." -Riwayat al-Tirmidzi-
dipetik daripada '300 Hadis Bimbingan' karangan Ustaz Zahazan Mohamed dan Ustaz Ahmad Hasan Mohd Nazam

SubhanAllah! Dahlah confirm masuk Syurga, penghulu pula tu.

Pengajarannya:

1. Percayakan sahabat-sahabat dan membenarkan kata-katanya.
Memang sukar untuk zaman sekarang ini melakukan sebegitu sebab ramai yang menganggap penipuan itu satu gurauan yang seronok. Tapi kalau ramai yang sebegitu, tak bermaksud mereka benar. Maka, kita yang sedar ini perlu memulakan langkah perubahan.

2. Keutuhan Iman dan Taqwa yang dibina dan dipertahankan.
Sukar sebab zaman kini penuh dengan agenda syaitan yang sentiasa mahukan kita masuk Neraka bersamanya. Di sini, strategi sangat penting. Istiqamah, penambahan ilmu, dan kumpulan sahabat yang sentiasa ingat-mengingati, serta nasihat berterusan adalah antara yang kita boleh lakukan untuk mengukuhkan Iman dan Taqwa kita.

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad s.a.w bersabda,
"Islam bermula dalam keadaan terasing. Ia akan kembali asing seperti permulaannya. Maka, berbahagialah untuk orang yang terasing." -Riwayat Muslim-
dipetik daripada '300 Hadis Bimbingan' karangan Ustaz Zahazan Mohamed dan Ustaz Ahmad Hasan Mohd Nazam
Mari kita menjadi pengganti Abu Bakar as-Shiddiq! ^,^

Erti CINTA hakiki

CINTA = Couple? Salah.

CINTA = Bersama ke Syurga? Betul.

Ada banyak persepsi, pengertian, pandangan, serta hujah yang diberikan oleh ramai orang tentang CINTA.

Bila diperkatakan tentang kerja rumah, ada yang merungut, kata "tu bukan masalah aku", "tu kerja adik-adik aku", "tu kerja perempuan", dan sebagainya.

Tapi bila sebut tentang CINTA, semua orang bagaikan profesor yang ada PhD CINTA. Awesome jiddan semua orang!

Mana taknya. CINTA itu berkaitan dengan semua orang, dan CINTA sangat dekat dengan hati.

Demi CINTA, semua sanggup berikan apa sahaja.

Demi CINTA, semua sanggup berkorban.

Maka, sebelum kita mengungkapkan CINTA kepada sesiapa, mari kita ketahui makna sebenar CINTA.

"Bersama ke Syurga"

Itu lah maksudnya yang sebenar, credits to saudara Hilal Asyraf.

Maka, marilah kita telusuri maksud itu.

Kalau betul CINTA, apa yang kita buat?

Pegang tangan, dating, minum dari satu straw, hasilkan anak luar nikah, bergayut sampai dua jam?

Apakah maksud CINTA itu ialah, "Saya sayang awak. Jadi, saya nak campak awak masuk api Neraka."
*masa baca statement ini, saya serius gelak guling-guling.

Pastikan bila kita nak sebut "Saya sayang awak." kita dah set dalam minda, "Saya sayang awak, dan saya akan pastikan awak masuk Syurga."

Bersama kita menCINTAi. Tak semestinya antara lelaki dan perempuan. BFF pun boleh.

Sebab kita nak jumpa orang yang kita CINTA itu di Syurga. Kan?

Dua Daging

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda (mafhumnya = pemahamannya):
"Di dalam badan manusia ini ada seketul daging, jika baik daging itu, maka baiklah badannya. Jika buruk daging itu, maka buruklah juga badannya. Itulah hati."

Kata-kata ahli ilmuan yang berkenaan satu lagi daging dalam badan manusia pula (mafhumnya):
"Lidah itu boleh menyelamatkanmu dan boleh membinasakanmu."
"Lidah itu lebih tajam daripada bilah pedang."

Pepatah Melayu pun ada mengungkapkan (mafhumnya):
"Terlajak perahu, masih boleh diundur lagi. Terlajak kata, buruk padahnya."

Maka, kaitan kedua-dua daging ini, sepertimana yang disebut oleh saudara Pahrol Mohd Juoi (mafhumnya):
"Perkara yang keluar daripada mulut seseorang, menggambarkan bagaimana keadaan hatinya."

Nouman Ali Khan: Watch Your Tongue

Kesimpulannya, bentuklah hatimu, maka keseluruhan anggotamu (lidah, tangan, kaki, dll.) akan ikut sama acuan hatimu itu.

Blitz Generation : Home

"Heilen"

OK. Teacher is doing it again. *sigh*

I slid further back into my chair as Mr Fuad starts to narrate to us about his 'nostalgic adventures'. This is a history class, but we're not supposed to study about our teacher's history. Looking around, I noticed that Asad is paying sheer attention to the story. Brilliant people are usually like that, aren't they?
I felt a sharp jab from the back.
I glanced back. Amar, who is sitting behind me smiled slyly.
"Same stuff?"
I sighed again. "Looks like it."
*  *  *
He has already dribbled the ball pass three defenders. Now, the only one that is separating between him and the goal is the goalkeeper. The keeper looked nervous. Aqeel kicked, the keeper dived. A hoax! The ball was still at his leg. Turning his direction, Aqeel kicked the ball hard into the back of the net.
The game ended with a 3 - 1 score, and the winning team was Aqeel's. I was sitting at the bench, and I gave him a bottle of water, which he took it gratefully. I'm not really a skillful player like him, but I could still give a good challenge, even with one score.
"That was a good game. As usual, Aqeel." I smiled.
"Nah, it was mostly my teammates who did the most contribution. I just merely stuff the ball into the goal." We both laughed.
The rest of the team and our coach were already making a move towards the main building, but me and Aqeel took our time to pack our things.
As I was standing up, I spotted a little kitten at the corner of the field. Right, I'm not really an animal lover, but I just can't resist myself to a cute adorable kitten. I went over to the kitten, bent down, played with its ears, stroked its soft fluffy fur, tickled its belly,... alright, getting more exaggerating here. The main point here, I spent quite some time with it there. Aqeel just stood there, shaking his head in amusement at our game. He started off towards the others, leaving me behind enjoying my sweet time.
Suddenly, the little kitten hissed and scampered away. Startled by the sudden action, I got blank. By the time I turned my head around, I felt a searing pain at my calf. I let out a short shout of pain as my eyes caught the sight of the snake that has just bit me, slithering backwards out of view. A prairie rattlesnake. One of those poisonous snakes in Nebraska.
"Aqeel,..." I was too weak to say anything.
"Hold up, Aiman. I'm getting help ASAP!" He ran towards the main building to get aid.
I felt too weak to respond. As I watched him run, I felt my eyesight getting dimmer and blurry.
"Stay awake, Aiman. Don't black out!" I shouted to myself.
The echo of my inner voice rang unusually in my head and for a moment there, I thought I was imagining it. Everything around me became a solid white wall with weird imprints that are alien to my knowledge. Out of my consciousness, my right hand started hovering towards the spot where the snakebite was and it wrote there, using a pen which was magically already in my right hand, a single word; "heilen".
*  *  *
"Here he is, sir. Quick, he's in a bad condition!" Aqeel stood motionless at my standing figure, healthy as if nothing had happened to me.
"He looks a fine lad to me. Are you feeling well, boy?" Our coach looked at Aqeel quizzically.
We walked back to class together after that incident. Aqeel was still deep in thought of the whole situation.
"I don't know what you did, dude, but it was definitely a snakebite back then, wasn't it?" Aqeel tried to reassure his stance.
"Yeah, it wasn't an imagination." Honestly, I wasn't quite sure what has happened either. It was sort of... dreamy.
I looked at the spot where the snakebite was supposed to be and found nothing as evidence that it was once there. Only one thing remained to tell that the whole thing wasn't a mere fantasy; the pen is still in my pocket.

The pen and the pencil
At the back of my mind, I felt that this is a beginning of something new to my life. Definitely.

The New Rumour in UiTM

There is this new happening that has happened quite recently here in UiTM Lendu.
While others are talking about Johnny who lives within the lake of the campus, about Jebat being the nest of all evilness,...

...another rumour has arised.


This is how the real story goes.


A familiar student has just arrived in Lendu and had taken a night walk on the streets. He seemed happy.



Right now, there seems to be something interesting on the road (focus on the white line) which made him sit there.


He got a headache. Something has got to his head.

Something is not right.

In a few minutes later, another student found this poor student lying on the road in campus under the orange street light.

Nobody knows how he came to be found in that way.


On the way to her college, this student claimed she found the same body of the poor student lying in the middle of the road under the street light further up the road.

Nobody knows how that body came to be there either.



Up until now, the student is still living. He lives among us.

The Future Leader Awaits: Armageddon

I was known for my craziness in creating theories and testing it on myself and others.

I was known for my amazing ability to bombard the examiner with bombastic English usage.

I was known for my way of politeness and formality which others think it is merely supposedly to be used ONLY during formal hours such as in meetings and conferences.

And now, is the time when I announce to the world of who I am and what I plan to achieve and to what extent have I succeeded. This is where I inform the public of what sort of information and knowledge that my plan requires and those I seek to research on, in order to curb the problems that has been hindering us from going forward.

This declaration is so that, even if I couldn't manage to fulfill it, then those who read this, you all, whether you are already in the position and power to implement it or you are a potential person, can continue with this honorable and noble quest, insyaAllah.

Because this plan, which I called as "Armageddon", is a plan to create a better country and then, a better world. This plan is set in Malaysia only.

In terms of TRAFFIC, the issue brought forth is:

1. the congestion happening almost everyday due to excessive vehicles on the road, and

2. the efficiency of the public transportation, which brings in the question of why the community still prefers to own their own transport.

To overcome this problem, the area of research is:


1.the easiness of the comunity to reach and utilise the public transport. This includes the distance between the stations (e.g. LRT station) and the housing estates and the accommodation for those who drove to the stations.

2. the efficiency of the public transport service i.e. the frequency of the public transport, the fees and its convenience.

3. the mapping of it's journey and the time taken must be clear and accurate for the convenience of the consumers.

For the ENVIRONMENT, I have been looking into:

1. the increasing heat of the world climate, especially in Malaysia, and

2. the pollution problem in this country that doesn't seem to be reducing.

Therefore, these are the things that I believe should be taken into account by the government:

1. the usage of catalytic converter for heavy vehicles e.g. lorries and buses. If it isn't possible, then the next issue would be to exchange diesel with another alternative fuel with more torque.

2. the use of green project. That is, to make greenery as part of development and buildings. How about green grass as your house roof?

In terms of propaganda and influence, this is one HUGE field:

1. The decreasing number of potential powerful and qualified leaders within the young generations.

2. The breaking unity within the community of Malaysia. Weird, with all this 1Malaysia thing going on.

3. The point of interest and career prospects of the people are towards entertainment mostly.

4. TVs as an improper alternative for education.

These, to me, are critical issues. Therefore, I believe in these changes to help cure and move forward with better guidance:

1. The government needs to change the focus of the media nowadays. Not on entertainment purely (AF, Mentor, Indonesian TV series, subtitles for English programs, yadda3), but on the right thing to do on the right purpose and the right way of doing it.

2. The 1Malaysia concept isn't very clear to the people (in my point of view). Thus, to make it clear, our programs, the parties' activities, and other events throughout Malaysia must clearly reflect this concept and apply it wholistically first.

3. The interest in educational and scientific fields must be instilled and nurtured into people since the early age of their life ie children's age.

4. What makes a subtitle beneficial? No such benefit, except to make viewers enjoy and be entertained.

Alright, this is the huge part of the gigantic plan. Let's build this country and the world into a better one together in peace and synergy and harmony. Dynamically.

Linguistics

Right now I'm learning 5 languages actively. Is that a lot?

Whoa, Hell yeah it sure is!!!

Some tips I've got from various sources on learning languages.

1. Speak and listen to the language a LOT.
Yup, it makes sense. When you got your two ears and one mouth to adapt to the language, things are gonna get a whole lot easier to master it.
Guys, I've been carrying the Grosswoerterbuch (Dictionary) around for quite awhile now.LOL
Just thought of having something to read.

2. Have a partner to practice with.
I mean, c'mon. Nobody in this world would last doing his/her favorite activities without someone to share it with. By having your buddy by your side, insyaAllah it ensures your enthusiasm in mastering the language is channeled properly and kept well burning within you.

3. Watch and listen to movies and songs in that language.
Honestly, I'm a Kamen Rider fan. Ok, guys. This is a fun way to learn. (unless you got that distracting subtitles on, then it killed the learning part mostly)







Happy learning!!! Gambatte! Alles Gute! Bittaufiq wannajah!